In het Vakblad STYLE zomer 2013

 

Even kletsen met: Annemiek

 

Je bent bijna een jaar ambulant kapster: hoe bevalt dat?

“Hartstikke goed. Het loopt goed en ik heb weer heel veel plezier in het kappersvak.”

 

Want dat plezier was even weg?

“Ja. Toen ik veertien was ben ik in de kapsalon gaan werken. Eerst het bekende werk, zoals schoonmaken en koffie zetten. Vervolgens heb ik bijna tien jaar in verschillende salons gewerkt. Op een gegeven moment werd het een beetje een sleur. Ik ben er zelfs een jaar tussenuit geweest en heb in die tijd in een tuincentrum gewerkt. In die periode kwam ik er achter dat het kappersvak toch wel mijn vak is.”

 

Hoe heb je het weer opgepakt?

“Voor ik weer het vak in stapte ben ik naar B-academy in Amsterdam gegaan om een cursus te volgen. Ik wilde weer helemaal bij zijn voor ik weer zou beginnen. Bij B-academy zijn ze erg creatief en zoeken ze het extreme op. Dat was erg inspirerend.”

 

Vervolgens ben je weer begonnen, maar nu als ambulant kapster.

“Ja, ik wilde wat voor mezelf gaan doen. En over wat ik nu doe ben ik heel enthousiast. Ik ga naar de mensen toe en dat is ontzettend leuk. Je maakt er heel bijzondere dingen mee. Zo kom ik bij gezinnen waarvan alle gezinsleden een andere coupe willen hebben. En onlangs kwam ik bij een mevrouw met borstkanker die haar haar moest laten knippen in verband met de chemokuur die ze kreeg. Ze was ontzettend blij dat ze dat thuis kon laten doen zonder dat iemand het zag. Ik heb het haar vervolgens gedoneerd aan de stichting haarwensen.”

 

Volgens mij heb je wel wat met die stichting. Op je website staat ook dat je gratis knipt als mensen hun haar willen doneren aan de stichting. Hoe komt dat zo?

“Ik heb zes jaar geleden zelf leukemie gehad. Het gaat nu gelukkig weer helemaal goed met me. Maar ik vind het mooi dat ik op zo’n manier mensen kan helpen die te maken krijgen met kanker.”

 

Je werkt alleen. Mis je je collega’s niet?

“Nou, eigenlijk niet. Ik houd nauw contact met een aantal oud-collega’s. We knippen elkaars haar en als een van ons tegen een probleem aanloopt, bijvoorbeeld met kleuren, bellen we elkaar op. We gaan ook samen naar cursussen en de presentatie van de haarlijn. Op die manier heb je toch een netwerk waar je op terug kunt vallen.”

 

De naam van je zaak is b.Pink, dat is geen alledaagse naam voor een salon. Hoe kom je daar aan?

“Veel ambulante kapsters werken onder hun eigen naam. Dat wilde ik niet. Ik ben altijd al gek op roze geweest en voor mijn zaak zocht ik naar een begrip uit het kappersvak dat ik om kon draaien. Toen zag ik opeens dat als je pink omdraait er knip staat. Dat kon niet mooier. De b heb ik er voor gezet om het stoer te maken. Ik heb de kleur roze doorgetrokken in mijn bedrijf: van een roze auto, tot een roze wasbak en roze handdoeken. Mensen vinden dat erg leuk.”

 

Hoe loopt het?

“Heel goed. Je begint met vrienden en kennissen en door mond-tot-mond reclame gaat het al snel verder. En tegenwoordig krijg ik ook wel aanvragen per mail. Laatst nog: had ik mijn dochter naar school gebracht met de auto en kreeg ik daarna twee mailtjes van ouders die mijn auto hadden zien staan bij school.”